Sisällysluettelo
Ghost Recon: Breakpointin Arvostelu
Arvostelu julkaistiin alun perin marraskuussa 2019 Pelaaja-lehdessä. Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint, joka julkistettiin keväällä 2019, lupasi tarjoa taktisten toimintapelien ystäville jännittäviä mahdollisuuksia. Wildlandsin seuraajana sen piti yhdistää selviytymismekaniikkoja syvempään yhteistyöhön pelaajien kesken. Vaikka peli ei ehkä ollut täysin ”Wildlands 2.0”, se tarjosi silti tuttua ja turvallista yhteistyöpelailua syysiltojen viihteeksi.
Tarina ja Pelimekaniikka
Breakpointin tarina sijoittuu kuusi vuotta edeltäjänsä jälkeen, ja pelaaja astuu Nomad-hahmon saappaisiin. Ghost-erikoisjoukkojen tiimi lähetetään Auroan karuilla saarilla, jossa viholliset ovat upottaneet laivaston rahtilaivan. Tiedusteluoperaatio muuttuu pian selviytymistaisteluksi, kun Ghostien helikopterit joutuvat hyökkäyksen kohteeksi ja hyvin koulutettu sotilasjoukko alkaa jahtaa heikommassa asemassa olevia joukkojaan. Peliin tuo lisäjännitystä entinen Ghost-upseeri, eversti Cole Walker, jonka roolissa nähdään Jon Bernthal.
Yhteistyön ja Pelin Asetelmat
Kun pelaaja saapuu Breakpointin keskeisimpään tukikohtaan, Erewhoniin, tunnelma muuttuu. Alueella liikkuu useita muita pelaajia, jotka ovat pukeutuneet lähes identtisiin varusteisiin, mikä vie pelaamisen yleistä kokemusta kohti geneerisempiä loot-räiskintöjä, kuten Destinyn tai The Divisionin. Erewhonista löytyy myös tärkeitä tehtävien antajia, ja Nomad pelastaa matkan varrella useita unohdettavia sivuhahmoja.
Pelin Tehtävät ja Haasteet
Breakpointin pääjuoni etenee hitaasti, ja pelaaja kohtaa jatkuvasti tiedustelu-, pelastus- ja valmistelutehtäviä, jotka päättyvät usein rynnäkkötehtäviin hyvin vartioituihin vihollistukikohtiin. Vaikka ammuskelu on keskiössä, pelaajan on myös selvitettävä Auroan saarella kehitettyjen huipputeknologioiden salaisuuksia. Sivutehtävät eivät tarjoa riittävästi vaihtelua, sillä nekin keskittyvät pääasiassa etsimiseen ja noutamiseen.
Pelattavuus ja Haasteet
Matkustaminen Auroan laajoilla alueilla on haasteellista, koska etäisyydet tehtävien välillä voivat olla valtavia. Automatka uuden tehtävän äärelle saattaa kestää liian kauan vihollisten keskellä. Patikointi on myös turhauttavaa, sillä maasto on enimmäkseen jyrkkää ylämäkeä ja alamäkeä. Helikopterilla matkustaminen on kuitenkin helpompaa ja tarjoaa suojaa vihollisten partioilta.
Yhteenveto
Ghost Recon Breakpoint ei onnistu tarjoamaan riittävän mielekästä pelikokemusta. Vaikka ammuskelu ja aseet ovat periaatteessa kunnossa, keinotekoinen älykkyys ei tarjoa rehellistä haastetta. Monet pelin mainostetuista uudistuksista tuntuvat pinnallisilta, ja tärkeimmät osa-alueet, kuten tarinankerronta ja pelaamisen mielekkyys, ovat jääneet puutteellisiksi. Tällä hetkellä pelin loppupelin sisältö, kuten haastavat raid-tehtävät, on vielä odottamassa.
